fbpx
Svoboda jednotlivce, volný trh, malý stát a mír
Liberální institut
Liberální institut

Rozpočtové provizorium jako obchod

0

Přejí-li si lidé něco, co nejsou vlastními silami schopni dokázat nebo se jim prostě nechce, většinou se najde někdo, kdo jim splní jejich přání. Nabídne jim svou službu za konkrétní cenu. Člověk se pak svobodně rozhodne, zda za stanovených podmínek danou nabídku přijme nebo ji odmítne. V kladném případě proběhne směna nabízené a v tom okamžiku požadované služby za peníze či protislužbu (obchod).

Takto funguje trh i v politice. Proces schvalování státního rozpočtu je složitým obchodem. Nejprve smlouvají a vzájemně obchodují ministerští úředníci o struktuře a výši jednotlivých výdajů jejich resortu. Vládním schválením státního rozpočtu skončí vzájemné obchodování mezi jednotlivými ministry, které probíhá podle zvyku, podpoříš-li ty mě, podpořím já tebe. Proto cenou za podporu alespoň redukovaných výdajů ministerstva průmyslu a obchodu na tzv. ozdravění průmyslu (program Malý třesk resp. Mnoho povyku pro nic) může být pomoc při schvalování výdajů resortu zemědělství na případné sucho či mokro. Takovýto obchod může uzavřít ministr průmyslu a obchodu s ministrem zemědělství a dalšími, ovšem bez účasti například ministra životního prostředí, jehož případné požadavky nejsou vyslyšeny. Třetí kolo obchodování probíhá v Poslanecké sněmovně mezi zástupci politických stran, kteří vedle závazků vůči voličům pociťují odpovědnost vůči svým mecenášům, nejčastěji firmám tyjícím ze státní regulace (např. v oblasti prodeje tabákových výrobků, přenosu a distribuce energií, v telekomunikacích, železniční dopravě a mnoha dalších).

Podstatou obchodu je spokojenost všech účastníků směny. Výjimkou není ani procedura schvalování státního rozpočtu na politickém trhu. Nedohodnou-li se nejvýznamnější makléři tohoto trhu – ministři a jejich úředníci s poslanci a jejich důvěrníky, rozpočet není schválen a nastává rozpočtové provizorium. Situace, která naháněla menšinové sociálně demokratické vládě hrůzu v uplynulých letech. Obávala se především, že by rozpočtové provizorium mohlo odradit zahraniční investory. Méně než rok před volbami už tyto obavy nesdílí a poměrně klidně počítá s rozpočtovým provizoriem pro rok 2002. Rozpočtové provizorium představuje stejný výdajový režim jako v uplynulém roce. Vzhledem k rostoucímu napětí mezi rozpočtovými příjmy a výdaji a racionálním tlakem na pokles rozpočtových výdajů, může být pro mnohé politické makléře výhodnějším obchodem výdajová velkorysost letošního rozpočtu. Blížící se volby a s nimi spojená očekávání nutí makléře kupovat hlasy voličů. Čím více, tím lépe. Daňoví poplatníci, resp. voliči tento obchod svými daněmi zaplatí a po volbách se uvidí….

Sdílej

O Autorovi

mm

Liberální institut je nejstarší český liberální think-tank. Naším cílem je propagace myšlenek svobody jednotlivce, volného trhu, minimální vlády a míru.

Leave A Reply

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..