Svoboda jednotlivce, volný trh, malý stát a mír
Liberální institut
Liberální institut

Spor o nádraží v Brně, spor o peníze občanů

0

Probíhající spor o přemístění nádraží v Brně je ve skutečnosti sporem o způsobu nakládání s penězi občanů vedeným ze strany politiků podlým a zákeřným způsobem. Špatné prostředky nikdy nevedou k dobrému cíli, což jenom posiluje podezření, že v Brně je zřizována fontána veřejných výdajů ku prospěchu stavebních firem, politiků a majitelů souvisejících pozemků. 

Po obstrukcích a zpochybňování petičních archů za pořádání referenda, určili brněnští radní  datum jeho konání na 9. října. Aby lidé nekecali do hlasování, změnili zastupitelé program schůze a o věci rozhodovali hned ráno, nikoliv odpoledne, jak bylo plánováno. Pro závaznost referenda musí přijít k urnám 50 procent oprávněných voličů, ale protože nebude spojeno s krajskými volbami, které se konají v listopadu, zastupitelé vytvořili podmínky pro malou účast občanů. Požadavek na splnění kvóty u všelidového hlasování je nelegitimní. Senátoři, poslanci Evropského i domácího parlamentu považují svůj mandát za nezpochybnitelný, i když k volbám přijde 20 procent voličů. Pouhý měsíc mezi vyhlášení a konání referenda znemožňuje odpůrcům přesunu rozvinout účinnou kampaň. Město Brno přitom vydalo z peněz občanů již 2 milióny korun na propagandu přemístění nádraží a nutí ji i do ovládaných tiskovin jako Haló Brno. Neodpustím si malou vsuvku. Když euroskeptici poukazovali na neslučitelnost státní kampaně za vstup do Evropské unie s demokratickými principy, nikdo, včetně aktivistů proti přesunu nádraží, jim nevěnoval pozornost. Asi chystali mávátka na 1. května, k uvítání členství v unii. Dnes zažívají stejné praktiky na vlastní kůži. Vrcholem manipulace je znění otázky: “Souhlasíte s tím, aby město Brno v samostatné působnosti podniklo všechny kroky k modernizaci železniční stanice Brno-hlavní nádraží ve stávající poloze podél ulice Nádražní?“. Aby občan řekl NE přesunu nádraží a drancování své peněženky, musí v referendu říci ANO. I odhad nákladů na přesun předkládaný veřejnosti je podvodem, když se hovoří o 20 miliardách korun. Přitom v této částce nejsou započítány miliardy na přivedení linek městské hromadné dopravy k nádraží, protipovodňová opatření a další návazné stavby.

Zastánci přesunu nádraží uvádějí, že má zastaralá zařízení pro řízení dopravy, malý počet nástupišť, která jsou krátká, nevyhovuje hygienickým standardům, kolejovými oblouky by komplikovalo průjezd vysokorychlostních vlaků, jeho náspy a viadukty brání rozvoji města směrem na jih a „prostou“ rekonstrukcí se nic neušetří. Tyto argumenty, které jsou předmětem sporu mezi dopravními odborníky a architekty, nemohou zdůvodnit investici v řádu desítek miliard korun. Nikdy nic není dokonalé a podobně plytké výhrady lze mít ke každé veřejné budově. A to pomíjím hlouposti, že ponechání nádraží na místě:“… znamená nezájem o investování, stěhování dosud prosperujících firem jinam, prudký nárůst nezaměstnanosti, bída, nízký příjem do rozpočtu města, jenž neumožní starat se o všechny potřeby občanů atd…..“ (Internetová stránka městské společnosti Jižní Centrum Brno, a.s.).

Železniční doprava je za zenitem své slávy a nelze počítat s nárůstem počtu pasažérů a tedy potřebou nových perónů. Vlaky nepřijíždí do žádné stanice rychlostí 160 kilometrů v hodině, pokud to ovšem není Hogwarts express kouzelníka Herryho Pottera. Kultivaci tzv. Jižního centra nebrání dnešní poloha nádraží a viaduktů, ale magistrát Brna blokováním výstavby a majetkové spory. Samozřejmě v centru města nemají co dělat odstavné koleje, boudy, boudičky, sklady, garáže a rampy, které dráha stejně nevyužívá. Jejich likvidace a prodej pozemků by vynesl zajímavé peníze. Za pár milionů korun ročně, naprostý zlomek peněz požadovaných na megalomanský projekt hodný prvních pětiletek budování komunismu, by dnešní Hlavní nádraží mohlo být vymalováno, uklizeno, odstraněny grafiti, vypráskáni sprejeři, opraveny záchody, sprchy, obklady a informační tabule, zajištěna ostraha a vybaveny čekárny projekčními televizory. Ještě by zbylo na každodenní odrhnutí bezdomovců, kteří by po noclehu na nádraží mohli odcházet navoněni Hugo Bossem. Pro čistotu, pořádek a postupné opravy zřejmě neexistují rozpočtové kolonky a politikům také nic moc nepřináší.

Připravované referendum se bude konat pouze na území města Brna, ale přemístění nádraží budou platit všichni čeští daňoví poplatníci. Jedná se proto o téma pro krajské i celostátní volby a komu jsou jeho peníze milé, neměl by volit politické strany podporující tento nesmyslný projekt. Přesun nádraží se absurditou blíží stavbě kopie Cheopsovy pyramidy a i ta by z  turistického hlediska měla větší přínos. Nakonec, i když nádraží bude vymístěno z centra města, buďme ještě rádi, že si stavební lobby neusmyslela ponechat jej na místě a o 800 metrů  neposunovat celé Brno.

 

Sdílej

O Autorovi

mm

Liberální institut je nejstarší český liberální think-tank. Naším cílem je propagace myšlenek svobody jednotlivce, volného trhu, minimální vlády a míru.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.