Svoboda jednotlivce, volný trh, malý stát a mír
Liberální institut
Liberální institut

Výstava lidských těl a bigotnost některých českých doktorů

0

Předevčírem jsem se na aktuálně.cz dočetl, že v Praze začíná podobná výstava jménem Bodies… The Exhbition. Jedná se prakticky o totéž, pouze od jiné společnosti (plastinaci původně vymyslel německý vědec Gunther von Hagens,ale když mu vypršely patenty na metodu, vedle původních Bodyworlds sevynořilo několik podobných výstav, které kolují po světě). Zaradovaljsem se, že nyní se tato výstava dostala i do ČR, protože Bodyworldspro mě byla asi nejzajímavější výstava, jakou jsem kdy viděl.

Po přečtení dalšího článkuo výstavě, tentokráte s názory českých doktorů, ale následuje ohromnézklamání! Všichni doktoři, které článek cituje, výstavu odsuzují. Tosamo o sobě není nic špatného, každý máme právo na názor. Velkýmzklamáním jsou pro mě ale jejich bigotní argumenty:

Odborníci, které oslovil online deník Aktuálně.cz, však ovzdělávacím významu pochybují. “Bez informací tohoto typu by se lidéurčitě obešli,” hodnotí profesor Druga. “Ale nedá se s tím nic dělat,”soudí lékařský etik Petr Příhoda. “Veřejnost je zpovykaná šoubyznysem,půjde tam a bude se jí to, bohužel, líbit.”

Jinými slovy, páni doktoři nám říkají: “Já, expert, vím co je provás ostatní, snadno zmanipulovatelné hlupáky, správné. Bohužel aležijeme v demokracii, takže vám to nemůžu zakázat.” Takovoutoargumentaci je třeba velmi razantně odmítnout. Problém těchto “expertů”je, že oni, jakožto lékaři, mají možnost si lidskou anatomii takříkajíc„osahat“ ve své praxi. Běžný člověk však takovou šanci nemá. Knížka oanatomii vám nikdy neposkytne takový vhled, jako výstava (mluvím zvlastní zkušenosti). Teprve díky Bodyworlds mi došlo, jak je lidskétělo neskutečně komplikovaný systém. Kosti, svaly, nervy, žíly – tojsem všechno znal ze školy, ale nedokázal jsem si to představit takjasně, jako součást jediného, skoro se chce říci zázračného, systému.

Česká anatomická společnost vedená novodobým inkvizitorem Milošem Grimem ale mezitím pokračuje ve svém tažení a vydala zprávu odsuzující celou výstavu. Sám Miloš Grim v interview na serveru aktuálně mj. prohlásil: “Z odborného hlediska na exponátech nic nového nevidím, z mého pohledu jde především o šoubyznys.“ nebo “Jetřeba rozlišovat kdo potřebuje skutečně detailní informace o stavbělidského těla. Jistě je to například budoucí chirurg. Já se také nemámprávo domnívat, že se mohu proletět nejmodernější stíhačky.

Pane profesore, asi Vám unikl jeden podstatný detail: každý člověkmá tělo, takže má i právo se zajímat o to, jak vlastně funguje a vypadázevnitř. Váš příměr se stíhačkou je proto naprosto nesmyslný. Čiší zVás nadřazenost – proč by i neanatomové neměli mít možnost nahlédnoutdo tajů lidského těla, které byly donedávna vyhrazeny jen vám,anatomům? Proč tak úzkoprse bojujete za zachování Vašich privilegií,místo abyste jako vědec byl rád, že konečně může Váš obor býtzpřístupněn také široké veřejnosti? Copak si opravdu myslíte, že např.dívání dalekohledem na noční oblohu by mělo být vyhrazeno pouze proastronomy?

Další citace: “Vím, že von Hagens [tj. výstava Bodyworlds] mámezi svými plastinovanými těly i taková, která pocházejí odinformovaných dárců. Přesto si myslím, že jejich vystavování jeneetické a v rozporu s představou většiny lidí o důstojném zacházení spozůstatky zemřelých.“ Takže Vám se nelíbí ani situace, kdy dárcesouhlasil a tím pádem neexistuje žádný poškozený. Dobrá, je to Vášnázor. Jakým právem si ale dovolujete mluvit za většinu lidí? Navíc sisám protiřečíte: pokud byste měl pravdu a lidé skutečně považujívýstavu za neetickou, tak nikam nepůjdou a zůstanou doma – není tedytřeba proti ní tak zarputile bojovat.

A korunu všemu pan profesor nasazuje výrokem: “Myslím, že Česká republika by neměla patřit mezi země, kde je něco takového dovoleno.“Konečně je jasné, o co se tu jedná! Pan profesor je další z řadyzachránců nás ubohých “blbečků”, kteří sami neumíme sami učinit etickýsoud! Pane profesore, žijeme (alespoň doufám) ve svobodné zemi. Jestlise vám výstava nelíbí, máte plné právo na ní nechodit a psát články donovin, jak se vám to zdá nechutné. Ale nemáte žádné právo zakazovatvýstavu ostatním lidem! To, že jste anatom, Vás nijak neopravňuje činitetické soudy závazné pro všechny ostatní! Tím spíše, když sám máte tuvýhodu, že lidskou anatomii můžete vidět zblízka – vaše snahy o upřenípodobné šance všem ostatním ale nejsou nic jiného, než pokryteckéfarizejství!

Argumentovat lze ale i věcně. První věcný argument je, žearanžování těl do různých pozic (např. hráč tenisu) je nevkusné. Tovšak nemusí být pravda. Z Bodyworlds si pamatuji např. “hráčebaseballu” při odpalu. Smysl té aranže byl jasný (a vysvětlený nakartičce vedle exponátu) – ukázat, jak se v této pozici natočí kosti asvaly na ramenou. Některé aranže se možná mohou někerým lidem zdát zahranicí vkusu, ale kdo a jak určí, co je za hranicí vkusu? Kdybyvšechny exponáty prostě jen stály, jaký by výstava měla smysl? Je tovýstava o lidské anatomii, o tom jak neuvěřitelný  mechanismus lidskétělo je, jak funguje, jak se hýbe.

Druhá výtka je, že je to celé jen showbyznys. Z Chicagské výstavyale mohu říci, že atmosféra nebyla nijak zvláště uvolněná, nikdo senesmál a netropil nevkusné žerty. Naopak v síních panovalo téměř pietníticho, používání mobilních telefonů i fotoaparátů bylo zakázáno.Zpočátku jsem měl divný pocit, přece jen ta těla kdysi byli živí lidé.Po chvíli jsem si ale uvědomil: a co má být? Těla jsou zbavena kůže,takže není možné podle obličeje poznat osobu, jíž dané tělo patřilo. Tilidé nakonec už umřeli a svá těla už nepotřebují. A jak lze etickyrozhodnout co je lepší: použít tělo ke vzdělávacím účelům, spálit ho,anebo pohřbít a dopřát hostinu hmyzu? Jaký je mezi tím vlastně etickýrozdíl? A že lidé chtějí vidět, jak vypadá zevnitř lidské (=jejichvlastní) tělo a jsou ochotni za to zaplatit? Co je na tom probohašpatného? V Národním muzeu se také platí vstupné a přesto by jej nikdoza showbyznys neprohlásil.

Poslední a nejsilnější výtka je, že těla pocházejí z neznámýchčínsých univerzit a byla použita bez souhlasu původních vlastníků. Toje presumpce viny a implikuje, že snad někde v Číně se rutinně vraždílidé, aby se z nich potom mohly dělat exponáty. Bodyworlds na svém webujasně píší, že jejich exponáty jsou věnovaná těla lidí, kteří k tomu výslovně vyjádřili svou vůli.Proti tomu snad nelze namítat vůbec nic! Pražská výstava je v tomtoohledu trochu méně sdílná a na webu píše, že těla jsou buďtoneidentifikovaná nebo věnovaná. Každopádně ředitel výstavy Glovervyvrací, že by se jednalo např. o vězně popravené Čínským režimem (viz zde).

Sdílej

O Autorovi

mm

Liberální institut je nejstarší český liberální think-tank.

Leave A Reply