fbpx
Svoboda jednotlivce, volný trh, malý stát a mír
Liberální institut
Liberální institut

Deregulujme taxi stejně jako Uber!

0

Před rokem a půl v Brně vyvrcholil spor mezi klasickými taxikáři a společností Uber. Krajský soud v Brně tehdy totiž odsouhlasil předběžné opatření zakazující fungovaní společnosti ve městě. Žalobce (tedy Lidotaxi a potažmo i město Brno) tvrdil, že Uber vykazuje všechny znaky platné pro taxislužby, a tudíž by se mu mělo měřit stejným metrem. Společnost údajně ignorovala všechny podmínky nutné při provozování klasické taxislužby – neměla taxametr a vůz nebyl viditelně a čitelně označen žlutou svítilnou a nápisem TAXI. Podle rozhodnutí krajského soudu se v případě Uberu o alternativu k taxislužbě nejednalo a většina jeho principů tudíž byla v rozporu se zákonem.

Určitě souhlasím s tím, že by se mělo měřit stejným metrem. Všichni podnikatelé by měli mít na trhu stejné podmínky a plnit stejné požadavky. Stát si nemůže dovolit nikoho diskriminovat ani pozitivně, ani negativně. Ale potřebujeme opravdu v dnešní době chytrých aplikací, aby stát vynucoval používání taxametrů, zkoušku ze znalosti místopisu nebo aby musel být každý taxík viditelně označený? Já si myslím že ne. Není problém využít aplikaci, která mi ukáže, jak vypadá nejkratší cesta, kolik budu platit a nasměruje řidiče k mé poloze. Nepotřebuji sekundární kontrolu ve formě taxametru, ani nepotřebuji jet jasně označeným autem. Potřebuje se hlavně dostat z jednoho místa na druhé, a to za co možná nejnižší cenu.

Osobně vidím ideální řešení v deregulaci systému pro obě dvě strany sporu – jak pro klasické taxikáře, tak pro firmu Uber nebo konkurenční Taxify. Pro podobný přístup se minulý rok rozhodlo i Estonsko. Tamní řidič, který provádí přepravu lidí v osobním voze, si nyní může vybrat, zda k vyúčtování jízdy zvolí taxametr nebo mobilní aplikaci, díky které vyjde provoz taxi služby levněji. Využívání obou modelů navíc může dle svého uvážení střídat. Klasickým taxikářům Estonsko ulehčilo získávání licencí, když třeba odstranilo dříve povinné zkoušky z místopisu. Nově jim i řidičům Uberu pro zisk oprávnění stačí prokázat, že mají čistý trestní rejstřík a v minulosti nespáchali vážnější dopravní přestupek.

V České republice se o podobném řešení mluví už delší dobu, ale zatím jsme bohužel žádný výraznější krok ke zjednodušení systému a k odstranění překážek neudělali. Paradoxně právě naopak na řidiče Uberu dopadají čím dál přísnější regulace. Tak snad nezůstane pouze u slibů a liberalizace taxi služeb nebude dlouho trvat. Zpříjemnilo by to tyto služby nám všem a ušetřilo by nám to značnou část peněz.


Tématu regulace Uberu jsme se v minulosti již věnovali v těchto článcích:

Sdílej

O Autorovi

mm

David Pokorný je studentem fyziky na Vysokém učení technickém v Brně, brněnským zastupitelem za Svobodné a místopředsedou spolku Brno autem.

Comments are closed.