Svoboda jednotlivce, volný trh, malý stát a mír
Liberální institut
Liberální institut

Na ptáky jsme krátký

0

Jezte jablka, fungují jako prevence proti chřipce!

Tak za tento výrok je možné dostat 10 milionů pokuty. Jak jeto možné? Inu, to vám je tak.

Firma Aquamat, výrobce nápoje Fromin Aktimun, se podle„odborníků“ v čele se Státní zemědělskou a potravinářskou inspekcídopustila podobným prohlášením klamavé reklamy s úmyslem nemravně aneeticky (a zřejmě i nezákonně) se přiživit na panice okolo virového onemocněníoznačovaného jako ptačí chřipka. Na etikety svého výrobku totiž umístila nápis,že působí jako prevence proti ptačí chřipce.

Samozřejmě, že jde o reklamní tah. Reklama je dnes nedílnousoučástí ekonomických vztahů, neboť nám umožňuje z přehršle výrobků vybratnějaký jeden určitý, který má nějaké specifické, a pro nás přitažlivévlastnosti. Kdyby nebylo reklamy, musel by každý jedinec obětovat velkou částsvých zdrojů, aby si sám za sebe opatřil potřebné informace o produktu. Pokudnám ale výrobce, zastřešený jakousi odbornou autoritou (s potřebnou reputací),dané informace poskytne prostřednictvím reklamy, pak bychom mu za to měli spíšeděkovat, než že ho budeme zatracovat a nadávat mu do ziskuchtivých kapitalistů. A že výrobce díky reklamě vydělává? No samozřejmě – tomu se říká podnikání. Bez podnikatelů, co chtějí vydělat, jsme tu žili několik desetiletí. A moc dobře si pamatujeme, jak to vypadalo.

V případě nápoje Fromin Aktimun nás výrobce reklamouinformuje o skutečnosti, že látky obsažené v nápoji působí preventivněproti ptačí chřipce. Toto tvrzení pak má údajněpodepřeno odbornými studiemi.

Co je však běžně myšleno pod pojmem „prevence“? Je jablkoprevencí proti chřipce (nebo jakémukoliv onemocnění, které my laici jakochřipku označujeme)? Jistě. A pokud ne, tak se ošklivě mýlí celé generace babiček,které nám vždy trpělivě vysvětlovaly, že vitamíny obsažené v ovoci zvyšujíobranyschopnost organismu a tudíž nás chrání před ošklivými bacily (a viry)! Jejablko prevencí proti chřipce ve stejném smyslu jako očkování? Samozřejmě,že ne. Ale na nic takového si ani nehraje.

Stejně tak si Fromin Aktimun nehraje na očkování proti ptačíchřipce, ani na specifický lék proti tomuto viru (což po něm například naprostonesmyslně požadujehlavní hygienik České republiky). Jeho výrobce pouze prostřednictvímreklamy zcela správně a oprávněně informuje spotřebitele, že nápoj posilujeorganismus, a chrání tak proti virovým onemocněním (a tedy i ptačí chřipce,neboť ta je v současnosti v centru dění). Spotřebitelé tedy dostanouv podstatě zadarmo důležitou (a velmi pravděpodobně i pravdivou)informaci, jež může výrazným způsobem pomoci při jejich rozhodování. Za tutoinformaci bychom měli všichni být výrobci vděčni. Místo toho pejorativně komentujemejeho sdělení slovy „kšeft je kšeft“ (TVNova) a hrozíme mu pokutou. Těžké je zavděčit se…

Sdílej

O Autorovi

mm

Liberální institut je nejstarší český liberální think-tank.

Leave A Reply