fbpx
Svoboda jednotlivce, volný trh, malý stát a mír
Liberální institut
Liberální institut

Regulace energy drinků

0

Poslanec Josef Flek (STAN) si jako svoje téma vybral regulaci energy drinků. Viz popisnou reportáž ČT 24:

Česká televize mě na toto téma pozvala do diskusního pořadu Události, komentáře (teď koukám na Wikipedii, že tento pořad běží už přes dvacet let, opravdová stálice českého zpravodatství). Mým oponentem byl prof. Jan Pirk, kardiochirurg a senátor za TOP 09 / Spolu.

Původně jsem myslel, že pořad se bude více týkat regulace slazených a kofeinových nápojů obecně (nejen pro děti), takže většinu přípravy jsem strávil četbou studií slovenského think-tanku INESS. Ten vydal v roce 2019 studii Trpká daň z cukru a v roce 2023 rozšířenou a aktualizovanou Sladké daňové pokušenie: Daň z cukru zúži vašu peňaženku, ale nie postavu.

Studie jsou velmi kvalitně zpracované, zaujal mě mexický případ, kde vládní web tvrdil, že zdanění cukru povede ke snížení míry obezity. Míra obezity se zvýšila. 🙂

Velmi zajímavé (i když samozřejmě perfektně logické) pro mě bylo zjištění o značné nelinearitě nákladů obezity:

Nelze tedy prostě říci, že spotřeba cukru vytváří náklad na veřejné zdravotnictví, a proto je nutné ji zdanit. Jak vidíme na grafu výše, lidé s BMI do 40 jsou pro zdravotní systém výrazně levnější. (BMI nad 40 pro 180 cm vysokého člověka znamená hmotnost 130 kg nebo hmotnost 102 kg pro 160 cm jedince.) Z hlediska výdajů veřejného zdravotnictví je tedy mnohem efektivnější dostat lidi pod hranici BMI 40, ne bojovat s cukrem pro všechny.

Konzumace kalorií navíc neznamená, že nebudou spáleny. Muži spotřebují víc kalorií než ženy, dělníci víc než někdo, kdo „bere velký peníze a škrábe se v uchu“, aktivní sportovci více než gaučisté. Daň z cukru však zatěžuje všechny stejně, ať už kalorie spálí, nebo ne.

Tuto „externalitu“ navíc uměle vytvořil stát nesmyslným zdravotnickým systémem, a může ji jednodušše odstranit tím, že dovolí zdravotním pojišťovnám cenou pojistného motivovat lidi k lepšímu zdravotnímu stylu. Jinak se po dani z cukru dočkáme daně z tuku, daně z masa, daně z kofeinu, daně z příliš malého počtu kroků, které nahlásí náš telefon… (Nemluvě o tom, že stát je skrz incentivy v politickém kalkulu mimořádně nevhodně incentivizovaný hledat skutečnou zdravotní efektivitu oproti politické.)


Co ale s těmi energetickými nápoji pro děti? Níže pod záznamem debaty trochu rozvedu argumenty, protože v pořadu na ně nebyl čas:

Děti jsou jiná kategorie spotřebitelů. Jednak je má půl dne na starosti stát ve veřejných (nebo aspoň státem certifikovaných) školách a jednak uznáváme oprávněnost a dokonce povinnost státu zasahovat vůči škodlivému domácímu prostředí.

Proto si myslím, že stát může zcela legitimně zakázat prodej daných nápojů ve školách a zřejmě může zakázat prodej dětem do 15 let vůbec.

Avšak obecný zákaz prodeje nemá vůbec žádnou šanci uspět. K dohledání jsou různá čísla, např. na webu Státního zdravotního ústavu se praví: „Ve studii téměř 40 % žáků ve věku 13 let a 85 % žáků ve věku 15 let potvrdilo zkušenost s kouřením, rozdíly mezi chlapci a dívkami nejsou výrazné. Alespoň jednou za týden kouří každý šestý 15letý žák bez ohledu na pohlaví.“ V debatě jsem citoval jiná čísla z článku na webu CNN Prima News (který cituje Souhrnnou zprávy o závislostech v ČR z roku 2022). Na přesných číslech však tolik nezáleží. Nikdo příčetný přece nemůže zpochybnit, že získat cigarety, alkohol nebo marihuanu není pro české teenagery složité. (Může to zpochybnit jenom někdo, kdo je úmyslně slepý a hluchý k faktům, jako v tomto případě prof. Pirk.) Co prevalenci u teenagerů omezuje, je výchova a u mladších ročníků dohled dospělých jednak nad jejich chováním a jednak nad jejich peněženkami.

Rozšiřovat regulaci i na mladistvé do 18 let mi připadá jako skutečné vítězství zaslepené dogmatičnosti nad jakoukoliv racionalitou. Naopak nákup cigaret a alkoholu by měl být legalizován i pro mladistvé, aby se legalizoval stav, který je každodenní realitou ve všech koutech naší republiky.

Hlavní je stejně to, čím se děti stravují doma. I kdybychom nakrásně uměli zajistit, že si žádné dítě nekoupí žádný energy drink, nezabráníme nijak tomu, aby děti doma nepily cokoliv od Primu přes Coca-Colu přes džusy až po přeslazený čaj a zajídaly bůčkem, klobásou a frgálem. Zcela upřímně pochybuji, že existuje dítě, které je obézní navzdory racionální výživě v rodině.

Regulace jednoho statku má také obvykle za následek, že se postřebitel přesune k neregulovanému (neob méně zdaněnému substitutu). A pokud děti chtějí více kofeinu a cukru, zcela jistě přijdou na to, kde si jej obstarat.

Zákaz reklamy nebo regulace influencerů těžko může v dnešním globalizovaném světě fungovat. (To snad, až se Pirátu Kolajovi a Věře Jourové konečně povede odpojit evropský internet od celosvětového, o což se dlouhodobě tolik snaží.)

Znovu a znovu se tedy dostáváme k tomu, že zodpovědnost leží na dospělých lidech, kteří maji děti na starosti. Primárně na rodičích, sekundárně na učitelích a terciárně na vedoucích v odpoledních kroužcích.

Poslanci si tak mohou zapsat zářez, že „konali dobro“, dopad na skutečný svět však bude zcela marginální.

PS: Neskutečně vtipné mi připadají tyto argumenty od prof. Pirka, který je čestným znalcem a ambasadorem plzeňského Prazdroje a který v pandemii zlehčoval dopady covid-19.

Sdílej

O Autorovi

mm

Martin Pánek je ředitelem Liberálního institutu a bývalým šéfredaktorem Laissez Faire. V minulosti pracoval jako poradce v Evropském parlamentu a je autorem knih Kompletní slepice a Částečná kráva.

Comments are closed.