fbpx
Svoboda jednotlivce, volný trh, malý stát a mír
Liberální institut
Liberální institut

Recenze: Ekonomické bubliny od Dominika Stroukala

0

Chcete se dozvědět něco o tulipánové a zlaté horečce? O Velké hospodářské krizi 30. let, internetové bublině 90. let nebo té minulé recesi, která významně postihla taky Českou republiku? Taky o dalších velkých ekonomických bublinách, o tom, kdo je nafukuje a kdo je propichuje? Dominik Stroukal letos vydal knihu, ve které odpovídá právě na tyto otázky.

Dominik je můj dlouholetý kamarád, kolega a spoluautor; na vydání jeho knižní prvotiny jsem dokonce sehnal peníze já. Moje recenze tedy asi nebude úplně objektivní.

To nejdůležitější chci říct hned na začátku: Knihu si kupte a přečtěte! Ať už v našem e-shopu (preferujeme) nebo ve vašem oblíbeném knihkupectví. Knihu si kupte, ať jste ekonomičtí laici nebo vystudovaní ekonomové. Ani tak jsem o většině popisovaných historických událostí neměl ani ponětí. Ano, věděl jsem, že tulipánová horečka je hoax, sám jsem se to dozvěděl teprve během bitcoinové horečky – a to od Smithsonianu. Jako každý ekonom jsem měl nějakou svoji hrubou představu o Velké hospodářské krizi a o trochu jasnější představu o recesi z roku 2008. Jinými bublinami jsem byl víceméně téměř nepolíben a nevěděl jsem ani to, že se konaly.

Dominik píše čtivou formou, a všechno navíc dokládá v rozsáhlém poznámkovém aparátu. Dokonce i to, v kolik v New Yorku vyšlo slunce po zasedání bankéřů. To aby si čtenář nemyslel, že „hodinu před svítáním“ je hyperbola.

Na základní škole jsem nesnášel dějepis, vůbec jsem nerozuměl motivacím účastníků, nedávalo to o nic větší smysl než četba telefonního seznamu. Až teprve když jsem začal číst kvalitnější výklady dějin, začalo mě to bavit. A tak píše i Dominik – jasně z textu rozumíte tomu, proč se účastníci bublin v tu dobu chovali, jak se chovali, co jim jejich jednání mělo přinést, a proč se to povedlo nebo nepovedlo. Taktéž jednoznačně pochopíte, proč tato událost zajímá výzkumníky a proč má zajímat i vás, až si o ní budete letos v létě číst na pláži.

Ale abych jenom nechválil. Jak sám Dominik jednou řekl, když jsem mu poslal jeho akademický paper po svojí revizi: Tam je víc červené než černé. Asi právě proto, že se známe tak dlouho, jsem na Dr. Stroukala velmi náročný. A ostatně, na chudý lid patří přísnost. I při čtení téhle se to nesouhlasnými vlnovkami hemžilo. Nesprávně popsaná je volba amerického prezidenta Andrewa Jacksona, nemůžu souhlasit s autorovou kritikou Friedmanovy hypotézy, že inflace je vždy a všude peněžní fenomén, a jakožto velkému fanouškovi Jamese Madisona a velkému odpůrci Andrewa Jacksona se mi těžko snášela charakteristika, která je popsala prakticky přesně naopak, než jakými byli.

Avšak to jsou drobnosti, které nemají vliv na celkovou kvalitu knihy, jejímž prvotním ohniskem jsou hospodářské dějiny slavných světových recesí. Nejvíce mě tak mrzela jednak špatně odvedená editorská práce vydavatelem – tolik překlepů čtenáře rozptyluje, ale hlavně stručnost knihy. Dominik popisuje události tak dobře, že bych rád jednak větší hloubku, totiž podrobnější popis daných událostí, a jednak větší šířku – vůbec nic se nedozvíme o hodně dávných recesích, asijských recesích nebo recesích v plánovaném hospodářství (ano, to existuje).

Dominik ukazuje, že po stránce teoretické tato témata s přehledem dokáže zvládnout, nebojí se načíst si velmi kvalitní zdroje a umí to všechno popsat čtivou formou. Takže se budu těšit, že kniha se dočká dalšího dílu, kde třeba zabrousí i do výše zmíněných oblastí. Samozřejmě předpokládám, že knihu o příští recesi už má nyní rozepsanou.

Pokud stále nejste přesvědčeni, že si knihu máte koupit, pusťte si Dominikův pořad na Mall.tv.

Název: Ekonomické bubliny: Kdo je nafukuje, proč praskají a jak v další krizi neztratit vše
Autoři: Dominik Stroukal